Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail

Var hittar jag näringen?

Det är fortfarande många som känner oro över att börja äta en växtbaserad kost och drabbas av näringsbrist. Nedan bemöter vi farhågorna med fakta hämtad från bland annat Livsmedelsverket. Du kan alltid läsa mer på slv.se.

De tråkiga råden om att äta varierad gäller även veganer. Det finns inga mirakelkurer eller magiska piller som ger oss allt vi behöver, inte heller något enskilt livsmedel. Vi behöver helt enkelt äta varierat, tillföra livsmedel i vår kost som innehåller näringsämnen som vi eventuellt saknar och komplettera med åtminstone B12. Men det positiva är att du inte behöver massvis med kunskap eller planering för att få en fullvärdig kost som får kroppen att må bra!

1. Protein och energi

Människor får energi från protein, kolhydrater och fett. En varierad kost innehåller alla dessa delar. Det är sällan ett problem att få i sig för lite protein, både baljväxter, färdiga soja- eller ärtprodukter samt fullkornsprodukter och cerealier innehåller protein. Proteinbrist brukar uppstå i samband med energibrist och är vanligt förekommande i länder där svält råder. Risker uppstår med andra ord nästan enbart om du äter för lite mat. Att äta en varierad kost är de säkraste sättet att få i sig rätt kombination av aminosyror.

2. Fettsyror

Fetterna förser oss med livsnödvändiga fleromättade fettsyror. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. De flesta, även de som äter blandkost, får i sig för lite fleromättat fett, särskilt omega-3-fett.  Rapsolja eller matfett gjort på rapsolja i matlagningen bidrar med omega-3-fett. Det är inte samma långa DHA och EPA omega-3-fettsyror som fisk och alger innehåller, men kroppen kan omvandla en del av dessa till din fördel.

EPA och DHA direkt från alger

Det finns en del företag som utvinner omega 3 direkt ur alger, bland dessa Simris. De marina omega-3 fetterna DHA och EPA som finns i alger är exakt samma som i fet fisk – det är nämligen från algerna i havet som fisken får sin omega-3. Hoten om utfiskning är allt allvarligare och om vi ska prata individer så är det obegripligt många fiskar som används till både kosttillskott, som foder till “odlade” fiskar, som foder åt andra djur och sist men inte minst till konsumenter.


 

3. Vitaminer och mineralämnen

Vissa näringsämnen är mer eller mindre viktiga att hålla koll på som vegan. Vitamin B12, D och riboflavin är viktiga vitaminer att hålla koll på, och zink och järn är viktiga mineralämnen.

Fler lästips!

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt