Hoppa till huvudinnehåll
ICA loggan och en logga där det står "sveriges vegovänligaste matkedja 2022" mote en ljusblå bakgrund
Vegokoll

ICA vinner utmärkelsen “Sveriges vegovänligaste matkedja” 2022!

Sveriges vegovänligaste matkedja är Djurens Rätts rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Den 1 november, på Internationella vegandagen, presenteras rankingen för andra året i rad och i år är det ingen mindre än jätten ICA som hamnar högst upp på prispallen.

Ett proteinskifte behövs i vårt samhälle av många anledningar, de ohållbara djurfabrikerna är inte bara oetiska men bidrar även till ökade risker för folkhälsan och släpper ut stora mängder växthusgaser genom hela produktionslinjen. Att minska köttkonsumtionen och bidra till ett proteinskifte är något som Djurens Rätt verkar för, och med rankningen “Sveriges vegovänligaste matkedja” vill organisationen både informera konsumenter och vägleda företag i utvecklingen av deras växtbaserade sortiment. 

Många livsmedelskedjor har anpassat sitt utbud av livsmedelsprodukter de senaste tio åren för att möta den allt snabbare ökade efterfrågan på veganska produkter. Kategorin vegetabiliska proteiner, som ersätter köttprodukter, har vuxit med cirka 15 % de senaste åren medan växtbaserade alternativ till traditionella animaliebaserade mejeriprodukter har vuxit med omkring 17 % årligen. Köttkonsumtionen minskar dock inte i samma takt vilket tyder på att det finns mycket mer att göra för att snabba på proteinskiftet.

En livsmedelskedja som arbetat flitigt med att utöka sitt växtbaserade sortiment är ICA, som i årets ranking kammar hem förstaplatsen med hela 144,5 poäng, baserat på bredden i vegoutbudet. På andraplats hittar vi Hemköp som med sina 122 poäng har klättrat från femte plats till andra plats på bara ett år. På tredje plats hittar vi Willys med 104 poäng. 

Allt eftersom fler och fler av våra kunder hittar till vårt breda vegosortiment är det vår uppgift att vidareutveckla och bredda det. Vi på ICA vill göra varje dag lite enklare, både för de som äter helt växtbaserat samt för de som precis har hittat till kategorin. Därför strävar vi efter att både fylla på med nyheter i hyllan men också att fortsätta erbjuda vardagsfavoriter som redan fått en självklar plats på svenska matbord, säger Anna Östlund, Kategorichef Vego för ICA Sverige. 

För att köttkonsumtionen ska minska måste fler välja vego. Här har livsmedelskedjorna en väldigt viktig roll att fylla, då de genom utbudet av vegoprodukter och marknadsföringen av dem kan bidra till en betydligt mer hållbar livsmedelsproduktion, för djuren och miljön.

Det finns mycket som livsmedelskedjorna kan göra för att hjälpa konsumenterna att göra djurvänligare val i butiken. Det är glädjande att se Sveriges största livsmedelskedja, ICA, både jobba för ett bredare växtbaserat sortiment till 2030 och faktiskt redan idag erbjuda bredast utbud, säger Tina Hogevik, vice riksordförande för Djurens Rätt.

Om rankingen

Rankingen bygger på två delar. Den första delen består av data som samlats in på plats i 25 butiker utspridda i elva olika städer, av närmare två dussin engagerade volontärer inom Djurens Rätt. Den andra delen bygger på livsmedelskedjornas egna uppgifter. De har själva haft möjlighet att delta i en enkät och ange både framtida mål om ett ökat växtbaserat utbud och lämna underlag på hur dagens befintliga utbud ser ut. Datainsamlingen som genomfördes i 25 olika butiker tillhör de största livsmedelskedjorna; ICA, Coop, Hemköp, Willys och Lidl. Ute i butik har det systematiskt räknats på bredden av det veganska sortimentet uppdelat i 5 huvudkategorier och 26 underkategorier.

Läs mer om rakningen här. 

Djurens Rätt arbetar med att främja växtbaserade livsmedel. Stöd oss i vårt arbete genom att bli månadsgivare!

Ladda ner inspirationsmagasinet gratis!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden