
Arla som är en av världens största mjölkproducent går nu in segmentet växtdrycker. Sedan 2018 har marknaden för växtdrycker vuxit med 50 procent i Danmark, därför lanserar Arla tre ekologiska växtdrycker under det nya varumärket Jörd. Produktserien förväntas lanseras innan sommarlovet och bestå av tre havrebaserade produkter, JÖRD Havre, en ren havredryck, JÖRD Korn, som har en delikat sötma från korn och JÖRD Hamp, som har en touch av hampa som elegant balanserar havrens sötma med en bitterhet och nötaktiga toner. Gemensamt är de har en kort ingredienslista med fyra till fem ingredienser.
Mjölken kommer alltid att vara hjärtat i Arla. Men vi vet att många danskar använder växtdrycker sida vid sida med mjölken. Därför är det ett naturligt steg och en spännande affärsmöjlighet för oss att gå in i den växtbaserade kategorin, som är en nära förlängning av våra andra produkter. Vi kommer att använda vår unika kompetens och innovationskraft för att utveckla naturliga, nordiska produkter som passar danskarnas vardag, säger Hanne Søndergaard, koncerndirektör för global marknadsföring och innovation på Arla.
Danmark är den första marknaden som presenteras för JÖRD.