Hur ska växtbaserat kött bli billigare än animaliskt?
Vi ser nya produkter av växtbaserat kött dyka upp mer och mer nuförtiden. Så fantastiskt att så mycket har hänt på kort tid! Men enligt en artikel från nyhetssajten Vox finns det en faktor som kvarstår för att vegoköttet ska få det där banbrytande genomslag: priset. Kommer vi kunna få ner det?
Kött utan kött, växtbaserat kött, vegokött, fejkött. Kärt barn har många namn. Idén med detta alternativ är att vi kan få mat som smakar som kött, har liknande (om inte bättre) näringsvärde, och att det inte kommer från djur, vilket direkt löser de klimat-, folkhälso- och etiska problem kopplade till industriell djurhållning.
De senaste åren ser vi hur utbudet på växtbaserat kött ökar, det finns ju typ överallt! Företag lanserar vegoalternativ och fler snabbmatkedjor och restauranger har fler växtbaserade köttprodukter på sina menyer.
Det första steget är alltså vunnet, det finns ett intresse i växtbaserad mat hos konsumenterna.
Nästa utmaning
Men trots det står vegoköttet för mindre än en procent av den årliga köttkonsumtionen i USA, det skriver Kelsey Piper i en artikel på nyhetssajten Vox.
Kanske kan en del av detta bero på priset.
Ett tydligt exempel är att ½ kilo av exempelvis Beyond Meats Beyond burger ligger på 6,25 amerikanska dollar, medan lika mycket av köttburgare från slakteriet på amerikanska lågpriskedjan Walmart kostar 2,8 amerikanska dollar.
Nästa utmaning blir alltså att få växtbaserade köttprodukter att bli lika billigt som köttprodukter från djur. Men hur kan vi få billigare växtbaserat kött utan att det blir en hemsk industri?
Nästan ifatt animaliskt kött
Enligt experter handlar det om skala. För när ett företag är stort nog kan det köpa in i större skala, använda dyr utrustning som bara är värt om de gör stora antal av råvarorna, det kan ha flera distributionscenter i olika delar av världen (vilket minskar kostnader för transport) och det kan förhandla fram bättre deals för sina råvaror hos affärerna. När volymen går upp, går kostnaderna ner.
Då kommer vi till den där goda cirkeln: där lägre kostnader lockar fler konsumenter, som gör det möjligt för vidare kostnadsbesparingar.
Växtbaserat kött började smått men det blir större. Beyond meat har öppnat fler fabriker i fler länder (Senast två i Nederländerna) och har förhandlat med exempelvis amerikanska detaljhandelkedjan Costco för att få sina produkter tillgänligt för ett billigare pris.
I slutändan handlar det om volym och optimering, vilken tar flera år. Men den goda nyheten är att Beyond Burger siktar mot att sälja åtminstone en produkt till samma pris, eller billigare, som animaliskt kött vid 2024.
Och hur fantastiskt är det inte att efter bara några års forskning och utveckling så är växtbaserat kött nästan redan ifatt animaliskt?
Företag och investerare ser att när växtbaserat kött blir bättre på att konkurrera med animaliskt kött, på pris, smak och tillgänglighet, så kommer det att få större och större del av den globala marknaden för kött.