Wellibites vd pitchar veganskt godis i Draknästet på SVT
Den 19 augusti 2021 har SVT:s Draknästet premiär. Här tävlar entreprenörer om att få förverkliga sin affärsidé, med hjälp av en grupp investerare och riskkapitalister. Sara Serray är en av entreprenörerna som pitchar Wellibites: godis som är veganskt, gott och nyttigt.
Välj Vego har pratat med Sara om hennes medverkan i tv-programmet, förberedelserna, pitchen och godiset som är gott på fler sätt än ett.
Sara Serray är grundare och vd på Wellibites. Som leg. apotekare, kost- och friskvårdsexpert och gottegris ville hon få det bästa av två världar: godis som inte bara smakar gott utan även gör gott.
Efter flera månaders experimenterande hemma i sitt kök skapades tillslut ett godis som innehåller vitaminer och mineraler.
Idag finns ett sortiment med flera olika smaker: Ananas-passion & Svarta vinbär, Hallon & Saltlakrits, Fläder & Hallon, Extra salt saltlakrits och nya smaken Jordgubb & Cola. Allt godis är helt utan socker, veganskt, utan palmolja och endast med naturliga smaker och färger.
Den 19 augusti kan tv-tittare se Sara pitcha Wellibites inför en panel med fem kända investerare och riskkapitalister, eller som de kallas i programmet, drakar. Bland andra den före detta fotbollsdomaren Jonas Eriksson, Sara Wimmercranz som utsetts till Sveriges mäktigaste tech-investerare och Jacob de Geer som haft stora framgångar med olika betaltjänster.
Välj Vego tog ett snack med Sara Serray för att kolla hur pulsen var under hennes pitch och om hon känner sig nöjd med sin insats.
Sara Serrays hint om medverkan i Draknästet: Det blev väldigt hett kan jag säga, väldigt hett!
Hej Sara!
Tänkte du redan när du stod där i ditt kök och började experimentera med nyttigt vegangodis, att du skulle hamna på tv p.g.a. det?
– Nej, verkligen inte! Själva experimenterandet började jag med när jag var heltidsanställd och tyckte att det var ett kul projekt att testa. Jag tänkte att om det inte skulle bli något, då hade jag i alla fall lärt mig massor på vägen eftersom jag läst på mycket om konfektyr, kost och hälsa. Så jag tänkte nog inte att det skulle bli ett företag som skulle bli så här framgångsrikt, även om jag såklart hade den förhoppningen i bakhuvudet.
Står du fortfarande hemma i köket ibland för att hitta på nya smaker även fast företaget har hunnit växa så pass mycket?
– Nu har jag grundreceptet färdigt så nu experimenterar jag med smaker, men det gör jag inte hemma längre utan i fabriken eftersom det är större volymer nu än vad det var då. För i början stod jag med en liten kastrull, en visp och ett decilitermått. Det var väldigt basic!
Hur hittade du till Draknästet?
– Jag blev tillfrågad av produktionen som bad mig fylla i en ansökan. Jag visste inte att det skulle börja sändas igen. Jag tittade på det för några år sedan, när det sändes sist och jag har också sett Shark Tank och Dragons Den [motsvarigheterna till Draknästet i USA och Storbritannien reds. anm] tidigare och alltid tyckt det varit riktigt häftigt!
Hur läskigt var det att stå framför fem drakar och pitcha veganskt godis?
– Jag har pitchat massor gånger innan, så det var jag bekväm med. Men det som var nervöst denna gång var att det var så himla proffsigt gjort, att det var på tv, det hängde kameror överallt i alla hörn och det var så maffigt. Då kändes det att det verkligen var på allvar och stort.
Är du själv nöjd med pitchen som du gjorde?
– Ja, men det är jag. Jag hade övat på den och visste vad jag skulle säga. Men det är alltid en dialog. Det handlar ju också om att känna på dem, drakarna, för att se om man vill ha dem som delägare. Delägarskap är ungefär som ett äktenskap, man är med varandra i väldigt många år och ska komma överens. Så det är inte bara de som ska tycka om mig utan jag ska också tycka om dem.
Handen på hjärtat, hur många gånger stod du innan hemma framför spegeln och tränade?
– Det är klart att jag behövde öva in pitchen ordentligt, för att hålla tidsbegränsningen och så. Jag stod också på hotellet kvällen innan och övade några gånger såklart. Eftersom det är SVT och public service fick jag bara säga Wellibites en enda gång i pitchen. Det var något jag verkligen fick öva på!
Det måste ändå vara ganska bra taktik, att be om pengar samtidigt som man bjuder på godis… eller?
– Ja, eller taktik och taktik. Det är ju det jag har att bjuda på. Så jag bjuder gärna på mitt godis i varje sammanhang jag kan men det är för att det är min produkt. Hade det varit någon annan hade jag ju bjudit på den om det hade gått. Företaget är delvis en produkt men det är också en idé, mission och vision - för mig är det att bidra till en bättre hälsa och värld och det är mycket större än endast en godisprodukt.
Vad var den största skillnaden mellan dina förväntningar VS. hur det faktiskt var att vara med i programmet?
– Det var väldigt roligt att få prata med så pass tunga investerare som drakarna är face to face. När man kommer in i studion och ser hela uppsättningen så är man först lite ställd. Men jag samlade mig ganska fort och tänkte “Vad skulle du kunna bidra med till mig? Hur skulle du kunna göra att Wellibites går bättre?” Därför blev det väldigt mycket frågor. Jag vet inte hur mycket de kommer visa i programmet men jag var där inne väldigt mycket längre än vad jag skulle vara. Det blev väldigt hett kan jag säga, väldigt hett!
Du har valt att ha Djurens Rätts märkning I’M VEGAN på hela sortimentet, varför klubbades det beslutet igenom?
– Jag vill kommunicera ut till marknaden och konsumenten att det här är en 100% vegansk produkt. Det ska gå snabbt och enkelt att se att den är vegansk, man ska inte behöva leta i innehållsförteckningen. Men det handlar också om att framstå som ett seriöst företag, det har varit viktigt ända från starten. Därför har jag haft den certifieringen sedan dess och har den fortsatt. På ett personligt plan tycker jag att det Djurens Rätt gör är så viktigt, så då vill jag stötta det arbetet.
Bianca Ingrosso käkar ditt godis, vem drömmer du om ska smaka Wellibites-godiset härnäst?
– Både Bianca men även Kenza har lagt upp spontant, alltså osponsrat på sina sociala medier, att de äter Wellibites. Det är så jäkla kul att se och såklart sjukt värdefullt! Jag skulle gärna vilja ha fler riktiga samarbeten med dem. Men om man tänker bort influencers och går in i en annan kategori, skulle jag gärna vilja att Prins Daniel smakar på mina godisar.
Varför just han?
– Jag vann Prins Daniels Fellowships initiativ, "One of the top entrepreneurs in Sweden" förra året, där jag blev blir utvald till en av Sveriges yngsta och främsta entreprenörerna. Det var digitalt denna gången, annars hade jag fått träffa honom och det hade jag sett jättemycket fram emot. Så jag vill gärna ha en andra chans att träffa honom eftersom han jobbar mycket med hälsa, entreprenörer och ungdomar! Han skulle vara perfekt att testa godiset och förhoppningsvis gillar han också det.
Nu kommer Wellibites bli känt på tv, hur toppar ni det som företag?
– Vi har fler smaker, produkter och fler länder på g. Nu finns vi i hela Sverige och Norge men tanken är att bli mer globala och bli ett större företag. Men det ska bli väldigt kul att få respons på Draknästet när det sänds och gemene man förhoppningsvis ser programmet.