Kycklingsubstituten som pushar gränserna
Det enklaste sättet för konsumenter att hjälpa djuren är att välja bort kycklingen från tallriken, men för att den stora massan ska göra just det behövs ännu större satsningar på kycklingsubstitut. Glädjande nog står just detta i fokus för många livsmedelsproducenter, och flera produkter pushar nu gränserna för vegokycklingen!
Visste du att genomsnittssvensken konsumerar drygt 16 landlevande djur per år? Visste du att drygt 14 av dem är kycklingar, och bara ca 0,3 respektive 0,1 är grisar och kor? Resterande är framförallt hönor i äggindustrin. Att välja bort kycklingen från tallriken är därför det absolut mest effektiva sättet för dig som konsument att minska lidandet för djuren.
Många av oss vet att det finns massor av goda, veganska alternativ till kyckling där ute, men för att den stora massan ska vara beredd att ersätta kycklingen med vego behöver det satsas ännu mer på marknadsföring- och utveckling av kycklingsubstitut, och det är precis vad många företag nu gör!
Nedan berättar vi om tre internationella företag som pushar gränserna när det kommer till vegokyckling.
Sundial Foods
Det amerikanska vegoföretag Sundial Foods tillverkar vegansk kyckling som till och med har skinn och ben! Detta för att göra skillnaden mellan den veganska och animaliska matupplevelsen så liten som möjligt. Kycklingsubstitutet är gjort av bl.a. kikärtsprotein, sojabönor och näringsjäst och efterliknar kött i texturen.
"Folk gillar det realistiska utseendet och det höga proteininnehållet - men deras favoritaspekt var det växtbaserade skinnet.", berättar medgrundaren Jessica Schwabach i ett repotage av Plant Based News.
Planted
Det schweiziska företaget Planted utvecklar växtbaserade produkter som efterliknar kyckling i smak, textur, utseende och näringsinnehåll, men utan de negativa aspekterna som kolesterol, antibiotika och djurlidande. I oktober fick företaget priset Best Artificial Chicken Product vid Plant-Based World Europe Expo i London.
"Om slakterier hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer" är ett välkänt citat, men Planted tar uttrycket till nästa nivå genom att bokstavligt bygga ett glashus runt sin produktionsanläggning. ”Till skillnad från köttindustrin har vi inget att dölja” säger Pascal Bieri, medgrundare till företaget, i ett repotage av Plant Based News.
Planterra
Världens största köttsföretag, brasilianska JBS, satsar på vegansk kyckling under sitt dotterföretag Planterra och utökar med nya kycklingssubstitut på den amerikanska marknaden. Produkterna är gjorda på en fermenterad blandning av ärt- och risprotein som efterliknar kyckling i smak och textur.
”Efterfrågan på protein kommer fortsätta att öka med tiden och världen kommer inte kunna möta den efterfrågan enbart med köttprodukter”, säger Darcey Macken, VD för Planterra, i ett repotage av VegNews.
Att företag som traditionellt fokuserat på kött lanserar allt fler vegoprodukter kan få vissa att höja på ögonbrynen, men är på många sätt ett praktiskt exempel på uttrycket ”If you can’t beat them, join hem”.