Att vegoprodukter ökar i popularitet har nog de flesta märkt. Under 2021 har vi sett otaliga fantastiska produktlanseringar och anledningarna till att välja vego är fler än någonsin. Att vegokött utses till årets trendigaste livsmedel känns därför både rimligt och glädjande.
Bland köttsubstituten som bidrar till den uppåtgående trenden nämner sajten Livsmedelsnyheter formbar färs, Oumph!, tofu, tempeh och Quorn, men även nya, veganska produkter från svenska köttproducenter.
Vegetariska alternativ till kött är en oerhört spännande produktkategori. Svenska producenter som Atria, Findus, Food for Progress, Nestlé/Hälsans kök, Orkla Foods Sverige/Anamma och VegMe driver utvecklingen av vegetariska alternativ på ett sätt som hade varit svårt att förutse bara några år sedan. Och de har god hjälp av att svenskarna är ett nyfiket folk som gärna utmanar sig själva när det gäller mat och dryck, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Undersökningen i fråga genomfördes under mitten av november 2021, och totalt 1472 personer över 18 år intervjuades.