Mejerikategorin har tappat 4 procent i försäljningsvolym det senaste året. Prishöjningarna har dock fört med sig en ökning i värde på 4 procent, enligt färska siffror från NielsenIQ som Food Supply rapporterar om.
Mejeri följer ganska väl den allmänna trenden inom livsmedelshandeln, volymerna sjunker med priserna pressar upp värdet, säger Anna Ekström, försäljnings- och analyschef på NielsenIQ till nyhetssajten.
Det stora undantaget inom mejeri är de alternativa mejeriprodukterna, såsom olika drycker baserade på havre och ärtor, som ökar med 2 procent. Det är visserligen ett tapp jämfört med föregående års volymökning med 11 procent men det är ändå den delkategorin inom mejeri som fortsatt öka, när alla andra tappat i volym under 2022.
Det är en fortsatt väldigt stark utveckling för de alternativa mejeriprodukterna, säger Anna Ekström.
Osten följer ungefär samma trender som övriga mejeriprodukter: en volymökning föregående år har vänts till en volymminskning, samtidigt som de höjde priserna ökat värdet.