Under januari 2023 nådde Just Egg en milstolpe som de hade siktat på sedan det först kom ut på marknaden 2018: Kostnadsparitet med konventionella ägg. Priserna har sänkts när det har skalat upp sin verksamhet, men de trodde inte att detta var något som skulle hända så snabbt. Minskad tillgång på ägg på grund av ett dödligt utbrott av fågelinfluensa som började förra året har fått priserna på ägg att stiga med cirka 60 % jämfört med ett år tidigare.
Det här är första gången som vår produkt är billigare än ett dussin ägg på hyllan. Det kommer förmodligen inte att hålla, men det är en kritisk punkt i vår resa kring prissättning. Vi har alltid varit fast beslutna att tillhandahålla så nära prisparitet som vi kunnat och nu har vi uppnått det, åtminstone på kort sikt. Matt Riley, Eat Justs inkomstchef.
Konsumenterna har definitivt lagt märke till Just Egg. Under de senaste veckorna har det gått i rekordhastigheter för Just Egg. Under 2022 som helhet ökade varumärkets tillväxt med 17 % – mestadels i den flytande produkten, men också i varumärkets frysta vikta ägg och sous vide-bitar.
Julie Emmett, vice ordförande för marknadsplatsutveckling för Plant Based Foods Association, sa att prisgapet mellan växtbaserade och konventionella ägg är "mycket hjälpsamt" för att främja alternativen. Situationen visar också på svagheten i att vara beroende av animaliska produkter. Externa problem som virus och ostabilt väder kan ha en överdriven inverkan på priset och tillgängligheten av animaliska proteiner.