Vegofood växer ur fabriken
Det växtbaserade livsmedelsbolaget Vegofood of Simrishamn fortsätter sin snabba tillväxt. På fem år har produktionen tiodubblats och de senaste tre åren har omsättningen tredubblats. Nu planerar de nästa steg, en större lokal för att möta efterfrågan.
Det växtbaserade livsmedelsbolaget Vegofood of Simrishamn fortsätter att växa snabbt. Fem år efter starten har de tiodubblat sin produktion, och under de senaste tre åren har de tredubblat omsättningen till 48,6 miljoner kronor. Nu börjar de växa ur fabriken, som de tog över efter Orklas Anamma.
Vd:n Magnus Selin, tidigare programdirektör på Orkla Foods Sverige, berättar för Ystads Allehanda att deras snabbhet är nyckeln på en marknad där konsumenterna ställer allt högre krav på smak och innovation.
Veganer är kräsna konsumenter, så vi måste arbeta i korta cykler, säger han till tidningen.
Vegofood grundades 2020 av entreprenörerna Morten Haugen, Magnus Selin och Henric Appelkvist. I dag tillverkar de färs, burgare och biffar på ingredienser som mungböna, rödbeta och råris. Produkterna säljs till ett femtontal kunder, bland annat hamburgerkedjan Max.
Bolaget har valt att fokusera på texturerat protein från växtriket. Det möjliggör en produkt med hög proteinhalt och god textur, samtidigt som klimatpåverkan hålls låg, menar Selin.
När Vegofood startade var målet att ”få fabriken full”. Nu fem år senare är det målet uppnått. Produktionen går på högvarv och en ny lokal kan bli nödvändig för att klara den fortsatta expansionen. Siktet är inställt på att vara kvar i Simrishamn.
Vegofood hade en nettoomsättning på 48,6 miljoner kronor och EDBITA* på 2,9 miljoner med 16 anställda, enligt senaste bokslutet.
*EBITDA står för "Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization", vilket på svenska är resultat före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar.