Hoppa till huvudinnehåll
Flera röda förpackningar av växtbaserade produkter som ligger huller om buller.
Vegokoll

Rött är det nya gröna

Växtbaserade varumärken kan behöver ändra färg för att locka köttätare. Både Impossible Foods och VFC (Vegan Fried Chick*n) omfamnar röda förpackningar, och det har en hel del att göra med en fascinerande psykologi.

Vad har McDonald's, KFC, Pizza Hut, Burger King, Wendy's, Domino's och Chick-fil-A gemensamt? De är alla snabbmatskedjor, enormt populära över hela USA, erbjuder ett överflöd av köttalternativ, och alla deras logotyper innehåller färgen röd. Det sistnämnda är inte en tillfällighet.

Forskning tyder på att färg har en stor inverkan på våra köpbeslut, särskilt när det handlar om vad vi vill stoppa i våra munnar. Rött är förknippat med spänning, värme och passion. Det sticker ut, fångar ögat och väcker vår uppmärksamhet. I en hektisk galleria kan du identifiera en snabbmatskedja snabbt, till stor del på grund av branschens association med färgen röd.

Detta har också lett till att vi associerar färgen med processat kött, eftersom det är vad de flesta av ovanstående snabbmatskedjor erbjuder, även om några av deras veganska alternativ ökar i en långsam takt. Vad rött vanligtvis inte signalerar till konsumenterna är växtbaserad, hälsosam mat— då det vanligtvis är den gröna färgens jobb. Detta bekräftar en nyligen genomförd studie från ProVeg International: The Power of Colour: Nudging Consumers Toward Plant-Based Meat Consumption.


Studien noterade att cirka 75 % av britterna tänker att produkten är hälsosam när de ser en grön förpackning, medan 78 % tänker att det är en miljövänlig produkt. I USA är statistiken liknande—68 procent av amerikanerna kopplar grönt med naturligt och miljövänlighet. Studien fann också att gröna förpackningar starkt förknippas med växtbaserat kött, hos 72 procent  av britterna och 68 procent av amerikanerna.

Det är inte så överraskande att konsumenter känner så här. För många är den stora dragningskraften med växtbaserade produkter att de är hållbara och hälsosamma. Men, om veganska varumärken vill att fler konsumenter ska prova deras produkter, kanske de måste börja överväga en annan färgpalett.

För att locka konsumenter till att prova växtbaserade produkter bör du använda dig av rött på förpackningen för att framhäva smaken på dina växtbaserade produkter. Särskilt när du riktar dig till flexitarianer och blandkostare som kanske inte omedelbart dras till produkter dominerade av den gröna färgen, råder ProVeg-rapporten.

Vissa varumärken omfamnar redan rött. VFC, ett veganskt kycklingvarumärke, är ett utmärkt exempel, eftersom rött är huvudfärgen på deras förpackningar. Företaget blandar ofta detta smart med grönt i sin marknadsföring, vilket hjälper till att undermedvetet kommunicera till konsumenterna att medan den här produkten är växtbaserad, är den inte heller en "tråkig hälsoprodukt".

Impossible Foods, ett av de ledande växtbaserade köttvarumärkena i USA, har också debuterat ny djärv röd estetik. Första produkten de röda förpackningarna syns på är deras nya Impossible Beef Hot Dogs. Anledningen är enkel: de vill nå en bredare konsumentbas.

Vi är det snabbast växande växtbaserade företaget i USA, så det är en bra tid att utvecklas från en position av styrka. Vi vill ha förpackningar som lever upp till och återspeglar hur goda våra produkter är, samtidigt som de verkligen sticker ut på hyllan, sa Peter McGuinness, VD för Impossible Foods.


Att nå köttätande konsumenter är avgörande för Impossible Foods, som länge länge fokuserat på att övertyga fler köttätare att prova deras produkt. Från början har de positionerat sina produkter för blandkostare, snarare än bara veganer. Deras hamburgare, nuggets och korvar har skapats för att vara så köttiga som möjligt. Och precis som deras rival Beyond Meat så "blöder" deras hamburgare när du biter i dem.

Vi bygger inte bara ett varumärke, vi bygger en hel kategori. Under lång tid såg inte köttätare oss som något som föll dem i smaken. Men vårt syfte bygger på att attrahera köttätare, så vi ville göra vad vi kunde för att vara mer inbjudande i vår strategi och vårt budskap. Vi är övertygade om att de kommer vara sålda när de väl provar våra produkter, säger Impossible Foods marknadsföringschef Leslie Sims.

Vill du äta mer vego? Ladda ner vår kostnadsfria app Välj Vego och få tillgång till aktuella utmaningar. Det finns också möjlighet att starta egna utmaningar! Välj hur mycket vego du vill äta (frukost, lunch, middag eller alla) och bjud in vänner. Starta dina nya vegovänliga vanor idag! 

Ladda ner vårt nya inspirationsmagasin - helt kostnadsfritt!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden