Testerna som har genomförts i USA och Storbritannien har haft positiva utfall med köande kunder och slutsålda produkter. Efter en del rykten kan sajten Plant Based News bekräfta att året började med återkomsten av Quornburgaren i 900 restauranger över hela Storbritannien. I USA samarbetade företaget med Beyond Meat.
Mat och Klimat kontaktade KFC Sverige för att undersöka om företaget även planerade att lansera veganska produkter i Sverige och fick följande svar;
Vi jobbar för fullt med att testa olika växtbaserade produkter och vårt mål är att lansera de första varianterna på KFC Sverige redan nu i april. De kommer då finnas på alla våra restauranger i Sverige och inte bara som ett test, säger Jesper Hollstrand, Chief marketing officer på KFC Sverige.
Kedjan som är betydligt mindre här i Sverige har ändå hunnit öppna 8 restauranger sedan 2015. Vilka produkter som ska lanseras under våren framgår inte av intervjun.
Vi samarbetar med KFC i Nederländerna och kommer lansera samma produkter där som här. Kanske att fler KFC länder hoppar på senare men från start är det vi och Nederländerna.