På uppdrag av Pinchos har Medieakademin tagit fram Maktbarometern: Mat. Det är en unik datasammanställning över vilka svenskar som engagerar och når flest andra svenskar på våra största sociala medier – inom ämnet mat och dryck.
Medieakademin har sedan 2017 försökt rita en karta över det nya, brokiga medielandskap som växer fram på våra största sociala mediekanaler. De kallar det Maktbarometern, eftersom det är mediemakt som flyttat ut till nya plattformar. Och de menar att det är en karta, eftersom det ger en unik, datadriven överblick av ett medielandskap där alla aktörer viktas på samma sätt, oavsett om avsändaren är person, företag eller organisation.
I Maktbarometern: Mat tittar de uteslutande på de konton vars huvudsakliga profil är inom mat eller dryck. Kanalerna som analyseras är Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube, och Twitter/X. De kollar på vilka som står får mest räckvidd och engagemang i Sverige inom de olika kanalerna.
Men, i en total sammanställning av kreatörernas samtliga konton vägs datan in från alla plattformar. Varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur besökta plattformarna är bland svenskar varje vecka. De som har stor närvaro på flera plattformar premieras i denna sammanställning.
ÅRETS MAKTHAVARE: VEGETARISKT
Mest räckvidd och engagemang i Sverige från samtliga plattformar
- Portionen Under Tian™ Hanna Olvenmark
- Jävligt Gott Gustav Johansson
- Oatly
- Vegomagasinet Mattias Kristiansson
- Fridas vegobak Frida Svanberg
Läs mer om Matens Makthavare 2023