Axfoods undersökning, som utfördes av Sifo, visar på att nästan var tredje svensk äter vegetariskt minst två gånger i veckan. Av årets undersökning framgår att andelen svenskar som äter vegetariskt minst två gånger i veckan har ökat från 19 % till 24 % på två år, samtidigt som andelen som svarar att de aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 % till 17% under samma tid.
Matbarometern, som utförs av Demoskop på uppdrag av Coop, har kommit fram till liknande resultat. Matbarometerns vegoindex visar att allt fler svenskar väljer vegetariska alternativ till lunch och/eller middag. I september låg det generella vegoindexet på 30, högre än motsvarande period förra året. Personer i åldern 35-44 är den åldersgrupp vars vegoindex ökat mest - med 4,2 procentenheter upp till 30,4.
Båda undersökningarna landar i att män äter minst vegetarisk. Matbarometern visar att män i åldern 16 -24 är den grupp som i minst utsträckning väljer lakto-ovo-vegetariska måltider till lunch och/eller middag - deras vegoindex ligger på 20,8. Den grupp som i störst utsträckning väljer vegetariska alternativ är kvinnor i åldern 25-34 med ett vegoindex på 37,7
- Unga män är en grupp som överlag har ett högt energibehov och ofta söker snabba måltidslösningar. Tyvärr finns det en myt om att man inte bygger muskler lika bra med vegetariska proteiner, vilket inte stämmer. Om man ändrar tankesätt och sätter det vegetariska proteinet i centrum vid val av måltid så är det enkelt att få ihop mättande måltider som även hjälper till att täcka både energi- och proteinbehovet vid träning, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.
Också Vegobarometern visar också på stora könsskillnader: en fjärdedel av männen (24 %) anger att de aldrig äter vegetariskt. Motsvarande andel bland kvinnor är endast 10 %.