Rapporten konstaterar att den senare siffran är upp från bara 0,1 miljoner för tio år sedan. Köttkonsumtionen rasade också under den mellanliggande tiden, ner från 1730 kronor per person år 2011 till 1520 kronor år 2021.
Konsumtionen av komjölk per capita sjönk med 5 % under ett enda år mellan 2020 och 2021, eftersom mjölkalternativen ökade i popularitet. Rapporten antyder att dessa förändringar mestadels drivs av unga människor, där många också övertygar sina föräldrar att göra bytet.
Skiftet har fått politiskt stöd i Tyskland, där landets minister för livsmedel och jordbruk, vegetarianen Cem Özdemir, inkluderade växtbaserad kost i ministeriets strategi. Förra året yrkade den tyska federala hälsoministern Prof. Dr Karl Lauterbach en 80% minskning av köttkonsumtionen, och landet har också publicerat standarder för att försäkra att vegansk mat hålls fri från animaliska produkter.
Den ökande populariteten för köttalternativ noteras också i rapporten, där försäljningen ökade med 32 % 2021 och den tyska produktionen av dessa produkter ökade med 17 %. Dessutom sades en av fem produkter som lanserades i Tyskland 2021 vara vegansk.
Förra året visade en undersökning att 73 % av tyskarna regelbundet äter köttsubstitut, där 58 % av dessa beskrev sig själva som allätare och 24 % som flexitarianer. En färsk marknadsrapport förutspådde en hög CAGR (compound annual growth rate) på 7,2 % för den tyska växtbaserade köttmarknaden mellan 2022 och 2032.
Att hitta vegetariska och till och med veganska alternativ blir allt lättare i Tyskland - ett land som är mer känt för sina korvar, schnitzel och köttbaserade rätter. Tyskland har den högsta andelen vegetarianism jämfört med sina europeiska grannar. Idag sätter veganer, vegetarianer och flexitarianer mattrender, där marknaden för växtbaserad mat visar extraordinära tillväxthastigheter, säger USDA-rapporten.