Konceptet handlar om att flytta den vegetariska maten från undanskymda hyllor till bästa plats i butiken bredvid sin av motsvarighet köttfärs, korv eller leverpastej, så att fler hittar till de goda vegoalternativen.
För att få fler att hitta till och variera med vegetarisk mat placeras till exempel vegopastej, vegokorv och sojafärs bredvid motsvarande köttvara tillsammans med tydlig skyltning. Enligt en undersökning från 2017 som Hemköp tagit fram skulle 27 procent av svenskarna välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid animaliska produkter i butiken. Bland familjer med små barn skulle 40 procent välja t.ex. vegokorv istället för vanlig korv till grillen. Men oroa er inte, de vanliga vegohyllorna finns kvar.
Den vegetariska försäljningen ökade med 23 procent totalt för Hemköp under förra året och intresset håller i sig. För att förenkla de vegetariska valen breddar Hemköp det vegetariska sortimentet ordentligt, fler än 100 nya vegovaror kommer under året.